FEMA: Προειδοποίηση για τους κανόνες για Οχήματα Στο Τέλος Κύκλου Ζωής

H EE θέλει να επεκτείνει την οδηγία στα δίτροχα – Κίνδυνος για μεταχειρισμένα ανταλλακτικά και ολόκληρους κλάδους μοτοσυκλέτας
FEMA μεταχειρισμένα ανταλλακτικά κίνδυνος από ΕΕ
Από τον

Θοδωρή Ξύδη

28/5/2025

Για την ενίσχυση των στόχων ανακύκλωσης, η ΕΕ εξετάζει να επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής της Οδηγίας για Τέλος Κύκλου Ζωής Οχήματων ώστε να περιλαμβάνει και τις μοτοσυκλέτες. Η πολιτική αυτή ενδέχεται να πλήξει μέσω των αυστηρών κανονισμών ένα μεγάλο μέρος της μοτοσυκλετιστικής κοινότητας γενικά και ειδικότερα τους κλάδους των αναπαλαιώσεων, των ιστορικών, των custom και των ανταλλακτικών.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται στη διαδικασία αναθεώρησης της Οδηγίας που αφορά Οχήματα στο τέλος κύκλου ζωής τους (ΟΤΚΖ), η οποία καθορίζει πώς τα οχήματα ανακυκλώνονται, επαναχρησιμοποιούνται και απορρίπτονται όταν φτάσουν στο τέλος της ζωής τους. Οι προτεινόμενες αλλαγές εντάσσονται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο μετάβασης προς την κυκλική οικονομία.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιδιώκει να επεκτείνει το πεδίο της οδηγίας ώστε να καλύπτει τα οχήματα κατηγορίας L (μοτοσυκλέτες), να αυξήσει τους στόχους ανακύκλωσης, να επιβάλει αυστηρότερους κανόνες για τη διάθεση των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων και να μεταφέρει περισσότερες ευθύνες στους κατασκευαστές μέσω της διευρυμένης ευθύνης παραγωγού (Extended Producer Responsibility). Αυτό ακούγεται θετικό για το περιβάλλον αλλά δεν είναι για τις ίδιες τις μοτοσυκλέτες.

FEMA μεταχειρισμένα ανταλλακτικά κίνδυνος από ΕΕ

Η FEMA (Federation of European Motorcyclist’s Associations) επισημαίνει ότι σε σύγκριση με αυτοκίνητα και φορτηγά, οι μοτοσυκλέτες απαιτούν πολύ λιγότερες πρώτες ύλες για την παραγωγή τους και επιφέρουν σημαντικά λιγότερα απόβλητα. Η ένταξή τους στην οδηγία δεν θα αποφέρει ουσιαστικά περιβαλλοντικά οφέλη, αλλά θα δημιουργήσει γραφειοκρατικά εμπόδια για τους αναβάτες, ειδικά για τους χομπίστες και τους αναπαλαιωτές.

Η κοινότητα των μοτοσυκλετιστών ήδη διακρίνεται στην επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση εξαρτημάτων. Σε χώρες όπως οι σκανδιναβικές, πάνω από το 60% των ανταλλακτικών μοτοσυκλετών επαναχρησιμοποιούνται, σε αντίθεση με λιγότερο από 15% για τα αυτοκίνητα, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε η FEMA. Ολόκληρα δίκτυα από συνεργεία και αποθήκες λειτουργούν, βασισμένα στην αποσυναρμολόγηση και αξιοποίηση εξαρτημάτων. Η υπερ-ρύθμιση  των διαδικασιών κινδυνεύει να διαλύσει τα επιτυχημένα αυτά δίκτυα.

Πολλοί από εμάς οδηγούμε, αποκαθιστούμε και συλλέγουμε μοτοσυκλέτες. Ίσως να μην είναι πάντα ιστορικής σημασίας, αλλά είναι σίγουρα σημαντικές, τουλάχιστον για εμάς τους ίδιους. Οι προτεινόμενοι κανονισμοί δεν αναγνωρίζουν εξαιρέσεις για αυτές τις μοτοσυκλέτες. Αν δεν υπάρξουν αλλαγές, ο νόμος θα μπορούσε να υποχρεώνει τους αναπαλαιωτές να απορρίψουν μοτοσυκλέτες που χαρακτηρίζονται ως “οδικά ακατάλληλες”, ακόμη κι αν είναι σε διαδικασία αποκατάστασης. Στο πλέον ανησυχητικό σενάριο η ΕΕ θα μπορούσε να αποφασίζει πότε η μοτοσυκλέτα σας έχει ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής της. Αν χαρακτηριστεί μη επισκευάσιμη, ίσως να είστε υποχρεωμένοι να την αποσύρετε, στερώντας σας το δικαίωμα να την επισκευάσετε ή να την χρησιμοποιήσετε για ανταλλακτικά.

Η FEMA έχει ζητήσει από τις εθνικές της οργανώσεις στα κράτη-μέλη της ΕΕ να επικοινωνήσουν με τους Ευρωβουλευτές της χώρας τους και με τους αρμόδιους υπουργούς, εκφράζοντας τις ανησυχίες τους.

Πρέπει να υπερασπιστούμε το δικαίωμά μας να οδηγούμε, να επισκευάζουμε και να αποκαθιστούμε μοτοσυκλέτες.

Η FEMA ζητά τις εξής αλλαγές στο προσχέδιο του κανονισμού:

-Εξαίρεση των μοτοσυκλετών από την οδηγία ή να επιτραπεί στα κράτη-μέλη να θεσπίσουν δικούς τους κανόνες.

-Αναγνώριση των μοτοσυκλετών άνω των 30 ετών ως οχήματα, ανεξαρτήτως ιστορικού χαρακτήρα και δικαίωμα στην αποκατάστασή τους χωρίς να χαρακτηρίζονται ως απόβλητα.

-Διατήρηση της απόσυρσης δωρεάν.

-Δικαίωμα στον ιδιοκτήτη να αποφασίζει πότε το όχημα του έφτασε στο τέλος της ζωής του.

-Άρση των αυστηρών όρων μεταπώλησης μεταχειρισμένων ανταλλακτικών και συνέχιση των ιδιωτικών συναλλαγών χωρίς γραφειοκρατικά βάρη.

-Δικαίωμα στην πώληση και εξαγωγή μοτοσυκλετών σε διαδικασία αποκατάστασης.

-Να διορθωθεί ο ορισμός του τέλους ζωής οχημάτων (ELV), ώστε μοτοσυκλέτες χωρίς έγγραφα ή τεχνικό έλεγχο να μην θεωρούνται αυτόματα απόβλητα.

-Οι μοτοσυκλετιστές δεν είναι αντίθετοι στην περιβαλλοντική ευθύνη, αλλά ο προτεινόμενος κανονισμός δεν λαμβάνει υπόψη τη μοναδική κουλτούρα, τις πρακτικές ανάγκες και τα ήδη αποδοτικά κυκλικά συστήματα επαναχρησιμοποίησης του κόσμου της μοτοσυκλέτας.

FEMA μεταχειρισμένα ανταλλακτικά κίνδυνος από ΕΕ

 

Ηλεκτρικά πατίνια: Έρχονται αυστηρότεροι έλεγχοι και νέα νομοθετική ρύθμιση

Με αφορμή το πρόσφατο θανατηφόρο ατύχημα στην Ηλεία - Την απαγόρευσή τους θέλει ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη!
ΕΠΗΟ
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

5/5/2026

Νέα νομοθετική παρέμβαση για τη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών στην Ελλάδα προανήγγειλε ο διαχρονικός υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, με φόντο τα αυξανόμενα περιστατικά ατυχημάτων αλλά και τον προβληματισμό γύρω από την ασφαλή συνύπαρξη των συγκεκριμένων μέσων μικροκινητικότητας με πεζούς, ποδηλάτες και όλων των υπόλοιπων οχημάτων στο αστικό περιβάλλον.

Μιλώντας σήμερα το πρωί (Τρίτη 5 Μαΐου) στο Mega Channel, ο υπουργός αποκάλυψε πως βρίσκεται υπό επεξεργασία νέο θεσμικό πλαίσιο που θα αφορά ειδικά τα ηλεκτρικά πατίνια, αναφέροντας χαρακτηριστικά πως "με νόμο θα καθιερώσουμε πεζόδρομους για πατίνια", διευκρινίζοντας παράλληλα ότι οι σχετικές συζητήσεις βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη με τον Κωνσταντίνο Κυρανάκη.

Οι δηλώσεις έρχονται ως επακόλουθο της σωρείας ατυχημάτων και δυστυχημάτων που προκύπτουν από την άναρχη κίνηση των Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (Ε.Π.Η.Ο.), με πολλούς χρήστες τους, ανήλικους και μη, να μην είναι εκπαιδευμένοι στο να τα χρησιμοποιούν με ασφάλεια, ενώ αγνοούν και τον Κ.Ο.Κ. (παιδιά, έφηβοι, τουρίστες) ή συνειδητά επιλέγουν αντικοινωνικές και παραβατικές οδηγικές συμπεριφορές, αγνοώντας σημάνσεις, διαβάσεις, μονοδρομήσεις, φανάρια και προτεραιότητες ακόμα και μέσα στην καρδιά του αστικού ιστού.

ΕΠΗΟ

Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Χρυσοχοΐδης , η Τροχαία ήδη επιχειρεί να επιβάλει βασικούς κανόνες χρήσης, όπως η υποχρεωτική χρήση κράνους και η τήρηση ορίων ταχύτητας, ωστόσο το υπάρχον πλαίσιο θεωρείται ανεπαρκές, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τη χρήση από ανηλίκους. Ο ίδιος υπογράμμισε πως οι ανήλικοι δεν επιτρέπεται να κινούνται με πατίνια στο οδικό δίκτυο και προανήγγειλε επιπλέον περιορισμούς μέσα από τη νέα ρύθμιση.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε και η προσωπική τοποθέτηση του υπουργού, καθώς σημείωσε πως κατά την προσωπική του άποψή τα πατίνια θα έπρεπε ακόμη και να απαγορευτούν από τους δρόμους, τονίζοντας ότι "είναι κρίμα να χάνονται παιδιά σε δρόμους από πατίνια". Παράλληλα ξεκαθάρισε πως αντιλαμβάνεται τη χρήση τους ως μέσο αναψυχής σε ελεγχόμενους χώρους, όπως πλατείες ή ειδικά διαμορφωμένες διαδρομές, όμως θεωρεί επικίνδυνη την κυκλοφορία τους στο μικτό οδικό δίκτυο χωρίς αποκλειστικές υποδομές.

Χρυσοχοϊδης

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να αποσαφηνιστεί το περιεχόμενο της νέας νομοθετικής πρωτοβουλίας, η οποία, σύμφωνα με τις πρώτες δηλώσεις, θα κινείται προς τη δημιουργία ειδικών διαδρόμων κυκλοφορίας για ποδήλατα και ηλεκτρικά πατίνια, αλλά και προς αυστηρότερο έλεγχο της χρήσης τους από ανήλικους και μη εκπαιδευμένους χρήστες.

Για αυτό που δεν έγινε κανένας λόγος είναι για τυχόν εκπαίδευση όλων εκείνων που έβαλαν στη ζωή τους το πατίνι τα τελευταία χρόνια -ανήλικων και μη-, όπως και κάποιου τρόπου πιστοποίησης οδηγικής ικανότητας για όλους εκείνους που θέλουν να τα χρησιμοποιούν νόμιμα στους δρόμους και να μοιράζονται το οδόστρωμα με οχήματα που είναι πολύ πιο γρήγορα, αλλά και για τα εκατοντάδες "πειραγμένα" ηλεκτρικά πατίνια (κάποια από αυτά δεν χρειάζονταν καν πείραγμα αφού έχουν τη σχετική ρύθμιση στο μενού τους!), τα οποία αναπτύσσουν ταχύτητα πάνω από τα νόμιμα 25 χλμ./ώρα, με τους χρήστες τους να κυκλοφορούν παράνομα και σε δρόμους που έχουν όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ./ώρα.