Yamaha AMSAS - Μοτοσυκλέτα που ισορροπεί μόνη της

Με δυνατότητες όμως που φτάνουν μέχρι και την αυτόνομη οδήγηση
Yamaha AMSAS
Κώστα Γκαζή
Από τον

Κώστα Γκαζή

21/12/2022

Τον Μάρτιο του 2004, 14 ομάδες έλαβαν μέρος στη δοκιμασία Desert Challenge της DARPA, στην οποία αυτόνομα οχήματα θα έπρεπε να διασχίσουν χωρίς εξωτερική βοήθεια μια διαδρομή 230 χιλιομέτρων στην έρημο της Νεβάδα. Ανάμεσα τους βρισκόταν και μια μοτοσυκλέτα.

Εκείνη ήταν η πρώτη προσπάθεια για αυτόνομη μοτοσυκλέτα στον κόσμο, που άκουγε στο όνομα Ghost Rider, με πατέρα της τον εφευρέτη Anthony Lewandowski. Στην εκκίνηση ο "αναβάτης φάντασμα" δεν κατάφερε να διανύσει ούτε ένα μέτρο, πέφτοντας στο πλάι και εγκαταλείποντας τον αγώνα. Ο λόγος για το φιάσκο ήταν ένα αστείο ανθρώπινο λάθος. Η ομάδα είχε απενεργοποιήσει το μηχανισμό σταθεροποίησης για να μετακινήσει τη μοτοσυκλέτα στη γραμμή εκκίνησης, και κατόπιν ξέχασαν να τον ενεργοποιήσουν και πάλι. Η Ghost Rider χρησιμοποιούσε 2 μονάδες IMU και είχε σερβομηχανισμούς που γύριζαν αυτόματα το τιμόνι προς την κατάλληλη κατεύθυνση ισορροπώντας-

Ghost Rider DARPA Desert Challenge

Σημειώστε πως την πρώτη εκείνη χρονιά κανένα αυτόνομο όχημα δεν κατάφερε να ολοκληρώσει τη διαδρομή, με τη DARPA να οργανώνει ξανά το event το 2005, με βραβείο 2 εκατομμυρίων δολαρίων για τον νικητή. Εκεί η πρόοδος των οχημάτων ήταν τεράστια, με πέντε οχήματα να τερματίζουν τη διαδρομή, ενώ η Ghost Rider δεν κατάφερε να περάσει ούτε στα δοκιμαστικά.

Ghost Rider DARPA Desert Challenge

Στη συνέχεια ο Levandowski εγκατέλειψε την αυτόνομη κίνηση όσον αφορά στους 2 τροχούς για να στραφεί στους 4, ως συνιδρυτής στο πρόγραμμα αυτόνομων οχημάτων της Google που κατόπιν μετονομάστηκε σε Waymo. Ο Levandowski έγινε εκατομμυριούχος από το συγκεκριμένο εγχείρημα, ενώ κατόπιν αποχώρησε από τη Waymo κλέβοντας χιλιάδες φακέλους και πατέντες αυτόνομης οδήγησης. Καταδικάστηκε σε 18 μήνες φυλακή, όμως παρέμεινε ελεύθερος καθώς πήρε... συχωροχάρτι από τον Donald Trump την τελευταία ημέρα της προεδρίας του!

Yamaha MOTOBOT

Αφήνουμε τον Levandowski και μεταφερόμαστε στο Tokyo Motor Show του 2015, όπου η Yamaha παρουσίασε κάτι διαφορετικό. Το MOTOBOT δεν ήταν μια αυτόνομη μοτοσυκλέτα, αλλά για ένα ρομπότ που μπορούσε να οδηγεί μια απλή μοτοσυκλέτα χωρίς μετατροπές.

Η Yamaha γύρισε μάλιστα ένα πολύ γουστόζικο βιντεάκι με το MOTOBOT στο οποίο συμμετείχε και ο Valentino Rossi.

Το 2017 παρουσιάστηκε το Motobot 2, που ήταν ακόμα πιο εξελιγμένο, και μπορούσε να οδηγεί ταχύτερα στην πίστα μια μοτοσυκλέτα, αν και ήταν και πάλι αρκετά αργό σε σύγκριση με άνθρωπο. Έκτοτε τα ίχνη του Motobot αγνοούνται, και δεν γνωρίζουμε αν η Yamaha παράτησε την προσπάθεια, καθώς οι λόγοι πίσω από το MOTOBOT ήταν αρκετά μπερδεμένοι, και το project δεν φαινόταν να έχει κάποιο χειροπιαστό στόχο που να είχε εμπορικό αντίκτυπο. Οκ, ρομπότ που οδηγούν μοτοσυκλέτα. Για death-race φουτουριστικό ρομποτικό Πρωτάθλημα δεν ακούγεται άσχημα, αλλά δεν βλέπουμε κάποια άλλη εμπορική χρήση για το MOTOBOT.

Την ίδια χρονιά, στο Tokyo Motor Show, η Yamaha έδειξε το MOTOROID, μια φουτουριστική ηλεκτρική concept μοτοσυκλέτα που ισορροπούσε μόνη της με γυροσκοπικό φαινόμενο, χρησιμποιώντας για τον σκοπό αυτό την... μπαταρία της, η οποία κινούταν δεξιά κι αριστερά με σύστημα που οι Ιάπωνες αποκαλούσαν AMCES (Active Mass Center Control System).

Τη σκυτάλη στις αυτόνομες μοτοσυκλέτες πήρε η Honda το 2017, όταν στην έκθεση τεχνολογίας CES παρουσίασε το Honda Riding Assist, ένα σύστημα που προσαρμοσμένο σε μια NC750, τη βοηθούσε να ισορροπήσει αυτόματα, με αναβάτη ή χωρίς, ενώ μπορούσε να ακολουθήσει έναν άνθρωπο με χαμηλή ταχύτητα. Στόχος ήταν "να δημιουργηθεί μια μοτοσυκλέτα που θα ισορροπεί μόνη της σε χαμηλές ταχύτητες, μειώνοντας την πιθανότητα πτώσης την ώρα που σταματάει ο αναβάτης." Σημειώστε πως στο πρώτο Riding Assist του big H δεν χρησιμοποιούταν γυροσκόπια, αλλά μεταβλητό ίχνος σε συνδυασμό με σερβό-μοτέρ που έστριβαν σπασμωδικά το τιμόνι εκμεταλλευόμενα το γυροσκοπικό φαινόμενο για να κρατούν όρθια τη μοτοσυκλέτα.

Honda Riding Assist-e

Την ίδια χρονιά, στο Tokyo Motor Show, η Honda παρουσίασε την ηλεκτρική έκδοση του συστήματος, υπό την ονομασία Riding Assist-e.

Τον Δεκέμβριο του 2021 η Honda έδωσε στη δημοσιότητα ένα βίντεο που δείχνει την επόμενη γενιά Riding Assist, αυτή τη φορά κομπλέ και με γυροσκόπια, προσαρμοσμένη σε ένα Vultus. Η Honda δείχνει τη μοτοσυκλέτα να ισορροπεί μόνη της, με αναβάτη ή χωρίς, και να κινείται εμπρός αλλά και όπισθεν, ισορροπώντας χωρίς τη βοήθεια του αναβάτη, ο οποίος απλά στρίβει το τιμόνι για να επιλέξει σε ποια κατεύθυνση θα κινηθεί. Εδώ το σύστημα δείχνει σαφώς πιο ολοκληρωμένο, και ικανό να υποβοηθήσει τον αναβάτη σε ισορροπία σε χαμηλές ταχύτητες, μειώνοντας ή και εξαλείφοντας τις πιθανότητες πτώσης από κακό υπολογισμό όσον αφορά στην ισορροπία.

Yamaha AMSAS

Και φτάνουμε στον Νοέμβριο του 2022, όπου η Yamaha παρουσίασε τη δική της αυτό-ισορροπούμενη μοτοσυκλέτα, που χρησιμοποιεί αυτό που η εταιρεία των τριών διαπασών αποκαλεί Advanced Motorcycle Stability Assist System πάνω σε ένα R3 με... ηλεκτροκινητήρα (λέτε να δούμε ηλεκτρική μοτοσυκλέτα Yamaha με όνομα R4 στο μέλλον;), σύστημα που ανοίγει όπως και το Honda Riding Assist πολλές δυνατότητες και δρόμους που φτάνουν μέχρι την αυτόνομη οδήγηση. Όπως οι αισθητήρες ραντάρ οδηγούν σε βοηθήματα Adaptive Cruise Control, έτσι και η αυτόματη ισορροπία αρχικά βοηθά τον -αρχάριο ως επί το πλείστον- αναβάτη να μην πέφτει με χαμηλές ταχύτητες, αλλά στη συνέχεια μπορεί να δημιουργήσει μοτοσυκλέτες που θα κινούνται μόνες τους, χωρίς καν να έχουν αναβάτη στην… πλάτη τους. Οι πιθανότητες είναι πραγματικά ατελείωτες, όμως αρχικά μιλάμε για χαμηλές ταχύτητες, λίγο πριν τη στάση.

Το Advanced Motorcycle Stability Assist System της Yamaha χρησιμοποιεί IMU 6 αξόνων, γυροσκόπια (που προεξέχουν αρκετά, στον μπροστινό τροχό αντί για τον πίσω της Honda) και σερβό-μοτέρ, ως βοήθημα ισορροπίας του αναβάτη. H Yamaha αναφέρει πως το σύστημα μπορεί να εφαρμοστεί σε οποιαδήποτε μοτοσυκλέτα, χωρίς αλλαγές στο πλαίσιο. Για την ώρα, όπως και το σύστημα της Honda, έτσι και της Yamaha βρίσκεται σε στάδιο εξέλιξης, οπότε θα πρέπει να περιμένουμε λίγο, μέχρι να το δούμε να περνά σε κάποιο δίκυκλο παραγωγής, και αρκετά περισσότερο μέχρι να δούμε πραγματικά αυτόνομες μοτοσυκλέτες να βγαίνουν στην αγορά. Καθώς όμως οι εξελίξεις στους 4 τροχούς έχουν δρομολογηθεί και ήδη έχουμε αρκετά αυτόνομα οχήματα στην αγορά, ίσως να μη χρειαστεί να περιμένουμε και τόσο μέχρι να έρθει η στιγμή που θα... καλούμε τη μοτοσυκλέτα μας να έρθει να μας πάρει από το αεροδρόμιο.

Ετικέτες

Σε πλήρη ισχύ από σήμερα ο νέος ΚΟΚ: Έως 2.000€ για κράνος - Έως 4.000€ για κινητό και αλκοόλ

Προβλέπονται πλέον αυστηρότερες ποινές κάθειρξης στην πρόκληση τροχαίου
Σε πλήρη ισχύ από σήμερα ο νέος ΚΟΚ: Έως 2.000€ για κράνος - Έως 4.000€ για κινητό και αλκοόλ
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

13/9/2025

Σε πλήρη ισχύ από σήμερα ο νέος ΚΟΚ: Έως 2.000€ για κράνος - Έως 4.000€ για κινητό και αλκοόλ

Προβλέπονται πλέον αυστηρότερες ποινές κάθειρξης στην πρόκληση τροχαίου

 

Μπήκε σε ισχύ από σήμερα ο νέος ΚΟΚ που σταδιακά ξεκίνησε την εφαρμογή του από το καλοκαίρι, στοχεύοντας περισσότερο στους υπότροπους και στην τιμωρία όσων προκαλούν ατύχημα και τραυματισμούς, διαφοροποιώντας την ποινή για την περίπτωση ελέγχου. Αυστηρότερες από πριν οι ποινές αλλά χαμηλότερες όταν κάποιος δεν υπακούει στον ΚΟΚ κατά τον τροχονομικό έλεγχο, συγκριτικά με την περίπτωση όπου προκαλείται τροχαίο ενώ ενεργούσε την παράβαση.

Ένα από τα παραδείγματα είναι η χρήση κινητού τηλεφώνου όπου μπορεί να φτάσει τα 2.000 Ευρώ την τρίτη φορά που κάποιος θα παρανομήσει οδηγώντας ενώ κρατά το κινητό τηλέφωνο και μιλά ή στέλνει και μηνύματα, σε αντίθεση με την πρόκληση συμβάντος που στην ίδια περίπτωση το πρόστιμο ανεβαίνει στις 4.000 Ευρώ και αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 8 χρόνια, αντί του ενός έτους.

Αντίστοιχα η μη χρήση κράνους που μέχρι σήμερα ΔΕΝ είχε χρηματικό πρόστιμο και μόλις 60 ημέρες αφαίρεσης άδειας οδήγησης και πινακίδων, τώρα στην τρίτη φορά το πρόστιμο φτάνει τα 2.000 Ευρώ και αφαιρείται η άδεια οδήγησης για ένα έτος. Πληρώνει όμως και ο συνεπιβάτης 350 Ευρώ κάθε φορά που δεν φορά κράνος και αντίστοιχα χρεώνεται εκ νέου και ο αναβάτης, το ήμισυ της χρηματικής ποινής.

Παράδειγμα: Σε περίπτωση που αναβάτης με συνεπιβάτη δεν φορούν κράνη κατά τον έλεγχο της τροχαίας, τότε το συνολικό πρόστιμο είναι 350+350+175. Σύνολο 875 Ευρώ για την πρώτη παράβαση.

Για πρόκληση τροχαίου έχοντας καταναλώσει αλκοόλ αφαιρείται το δίπλωμα έως και για 10 χρόνια ενώ προβλέπεται και αντίστοιχη ποινή φυλάκισης.

Στο μεταξύ η Ελλάδα έχει τον μοναδικό δείκτη θνησιμότητας που ανέβηκε στην Ευρώπη. Δηλαδή ενώ τα τροχαία μειώθηκαν ως σύνολο, αυξήθηκε η σοβαρότητα των επιπτώσεών τους, το οποίο αποδίδεται πρωτίστως στην αυξημένη ταχύτητα, την μη χρήση ζώνης και κράνους.

Τα ποσοστά για μη χρήση ζώνης και κράνους είναι στην Ελλάδα 29% και 34,5% όταν αντίστοιχα ο μέσος όρος της Ευρώπης είναι 6,7% και 6%.
Δηλαδή στην υπόλοιπη Ευρώπη είναι ΛΙΓΟΤΕΡΟΙ εκείνοι που οδηγούν χωρίς κράνος από εκείνους που οδηγούν χωρίς ζώνη! Εδώ παρουσιάζουν μία σημαντική διαφορά προς τα πάνω ενώ συνολικά τα ποσοστά είναι χαοτικά, όπως άλλωστε και η εικόνα που αντικρύζει κανείς όταν ταξιδέψει στο εξωτερικό.

Από εκείνα τα μέτρα για τα οποία ΚΑΝΕΙΣ δεν μπορεί να φέρει αντίρρηση είναι τα έως 2.000 Ευρώ με ένα χρόνο αφαίρεση διπλώματος που θα πρέπει κανείς να πληρώσει αν σταθμεύει σε θέση ΑμεΑ ή εμποδίζει την πρόσβαση σε ράμπα! Μία ματιά έξω από κάθε σουπερμαρκετ σε ολόκληρη την χώρα, θα φανερώσει το μέγεθος του προβλήματος.

 

Αναλυτικά ορισμένες από τις νέες ποινές:

Παράβαση

Νέα Ποινή

1η υποτροπή

2η υποτροπή

Χρήση κινητού τηλεφώνου χωρίς πρόκληση συμβάντος

Πρόστιμο 350 ευρώ,
αφαίρεση άδειας
για 30 ημέρες.

Πρόστιμο 1.000 ευρώ,
αφαίρεση άδειας
για 180 ημέρες.

Πρόστιμο 2.000 ευρώ,
αφαίρεση άδειας για 1 έτος.

Χρήση κινητού με πρόκληση συμβάντος

Πρόστιμο 350 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες.Υπάρχει εφαρμογή του άρθρου 290Α Ποινικού Κώδικα για την επικίνδυνη οδήγηση που περιλαμβάνουν ποινές κάθειρξης. ** Μπορεί να γίνει και άρση απορρήτου

Πρόστιμο 2.000 ευρώ,
αφαίρεση άδειας
για 4 έτη

Πρόστιμο 4.000 ευρώ,
αφαίρεση άδειας για 8 έτη.

Μη χρήση προστατευτικού κράνους

Πρόστιμο 350€, αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες. Η μη χρήση προστατευτικού κράνους από τον συνεπιβάτη τιμωρείται με πρόστιμο για τον ίδιο (350 ευρώ), αλλά και για τον οδηγό, ακόμη κι αν αυτός φορούσε

Πρόστιμο 1.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 180 ημέρες

Πρόστιμο 2.000 ευρώ,
αφαίρεση άδειας έως 1 έτος

Μη χρήση ζώνης ασφαλείας

Πρόστιμο 350 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες και συνεπιβάτης: Η μη χρήση ζώνης από τον συνεπιβάτη τιμωρείται με πρόστιμο 150 ευρώ για τον ίδιο αλλά και για τον οδηγό, ακόμη κι αν αυτός φορούσε

Πρόστιμο 1.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 180 ημέρες

Πρόστιμο 2.000 ευρώ,
αφαίρεση άδειας έως 1 έτος

Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ (0,50 – 1,10 g/l)

Για επήρεια αλκοόλ 0,50 – 0,80 g/l: Πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες
Για όριο 0,80 g/l – 1,10 g/l: Πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 90 ημέρες

Πρόστιμο 1.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 180 ημέρες και στις 2 περιπτώσεις

Πρόστιμο 2.000 ευρώ,
αφαίρεση άδειας για 1 έτος.

Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ (άνω του 1,10 g/l)

Πρόστιμο 1.200 ευρώ και αφαίρεση άδειας – πινακίδων για 180 ημέρες, το όχημα ακινητοποιείται υποχρεωτικά και φυλάσσεται Φυλάκιση από 2 μήνες έως 5 έτη, αφαίρεση στοιχείων κυκλοφορίας οχήματος για 10 ημέρες – 6 μήνες από το δικαστήριο

Πρόστιμο 2.000 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος για 7 έτη

Πρόστιμο 4.000 ευρώ,
αφαίρεση διπλώματος
για 10 έτη

Υπέρβαση ορίου ταχύτητας > 50km/h

Πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 60 ημέρες.

Πρόστιμο 1.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας έως 180 ημέρες

Πρόστιμο 2.000 ευρώ,
αφαίρεση άδειας
για 1 έτος

Ταχύτητα >200km/h ή «κόντρες»

Πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 1 έτος

Πρόστιμο 4.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 2 έτη

Πρόστιμο 8.000 ευρώ,
αφαίρεση άδειας
για 4 έτη

Παραβίαση σηματοδότη

Πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 60 ημέρες.

Πρόστιμο 1.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας έως 180 ημέρες

Πρόστιμο 2.000 ευρώ,
αφαίρεση άδειας
για 1 έτος

Παραβίαση STOP (χωρίς πρόκληση συμβάντος)

Πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες.

Πρόστιμο 1.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας έως 180 ημέρες

Πρόστιμο 2.000 ευρώ,
αφαίρεση άδειας για 1 έτος

Παραβίαση STOP (με πρόκληση συμβάντος)

Πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 60 ημέρες

Πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 4 έτη

Πρόστιμο 4.000 ευρώ και
αφαίρεση άδειας
για 8 έτη

Οδήγηση χωρίς δίπλωμα

Πρόστιμο 1.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 1 έτος, φυλάκιση έως 2 έτη. Σε περίπτωση ατυχήματος, ισχύουν οι διατάξεις του Ποινικού Κώδικα για την επικίνδυνη οδήγηση

Πρόστιμο 2.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 4 έτη

Πρόστιμο 4.000 ευρώ,
αφαίρεση άδειας
για 8 έτη

Παρακώλυση κίνησης σιδηροδρόμων

Πρόστιμο 1.200 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 60 ημέρες, φυλάκιση έως 5 έτη και χρηματική ποινή 2.000 ευρώ

Πρόστιμο 2.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 4 έτη

Πρόστιμο 4.000 ευρώ,
αφαίρεση άδειας
για 8 έτη

Παρακώλυση δημόσιας συγκοινωνίας

Πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση της άδειας για 70 ημέρες.

 

 

Κυκλοφορία ταξί στις λεωφορειολωρίδες

Πρόστιμο 150 ευρώ, εξαιρούνται Επιβίβαση,
Αποβίβαση (όταν δεν παρεμποδίζεται λεωφορείο),Νυχτερινές ώρες,Ταξί Μηδενικών Ρύπων,
Ταξί Ειδικού Τύπου ΑΜΕΑ

 

 

Παρκάρισμα σε θέση ΑμεΑ

Πρόστιμο 150 ευρώ. Αφαίρεση άδειας οδήγησης και πινακίδων για 60 ημέρες, ενώ το όχημα απομακρύνεται επί τόπου.

Πρόστιμο 1.000 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος για 180 ημέρες.

Πρόστιμο 2.000 ευρώ,
αφαίρεση διπλώματος
για 1 έτος.

 

Εδώ ο πίνακας συγκριτικά με τις ποινές που ίσχυαν έως τώρα